حسین رجب پور؛ محمد ستاریفر
چکیده
چکیده
نسبت قابل توجه بنگاههای کوچک و متوسط (SMEs) در اقتصاد کشورهای در حال توسعه همواره اقتصاددانان را به جستجوی راههایی در جهت ایجاد کارایی و خلق مزیت برای این بنگاهها و استفاده از آنها در فرایند توسعه اقتصادی و صنعتی واداشته است. در این مقاله با شناسایی انواع کارایی (کارایی درونی، کارایی بیرونی و کارایی جمعی) سازما ندهی خوشه ...
بیشتر
چکیده
نسبت قابل توجه بنگاههای کوچک و متوسط (SMEs) در اقتصاد کشورهای در حال توسعه همواره اقتصاددانان را به جستجوی راههایی در جهت ایجاد کارایی و خلق مزیت برای این بنگاهها و استفاده از آنها در فرایند توسعه اقتصادی و صنعتی واداشته است. در این مقاله با شناسایی انواع کارایی (کارایی درونی، کارایی بیرونی و کارایی جمعی) سازما ندهی خوشه ای به عنوان راهی برای بهبود کارایی و مزیت رقابتی بنگاه های کوچک و متوسط (SMEs) مورد توجه قرار گرفته و در مورد «خوشه فرآوری سنگ تهران» آثار خوشه ای شدن بر کارایی و مزیت رقابتی بنگاه های این خوشه براساس روش تجزیه و تحلیل مزیت رقابتی (MCAA) که مبتنی بر آزمونT تک نمونه ای و مدل الماس پورتر (PD) می باشد، بررسی شده است. نتایج نشان میدهد بنگاههای خوشه فرآوری سنگ تهران در دستیابی به کارایی و مزیتهای رقابتی چندان موفق نبودهاند؛ با اینوجود مزیتهای حاصل از خوشهای شدن از طریق جبران ناکارآمدی درونی این بنگاهها با کاراییهای بیرونی به رقابتپذیری آنها کمک کرده است. همچنین دستیابی به کاراییهای جمعی (که از دیگر مزیتهای خوشهای شدن است) از جمله راههای افزایش کارایی آنها دانسته شده است.
کلید واژه ها: کارایی بنگاه، خوشههای صنعتی، مزیت رقابتی، مدل الماس پورتر.
طبقه بندی JEL : D23, D62, D85, L22, O18